Jak na to?
Úplně jednoduše. Buďme kreativní a dovolme si hrát. Vymýšlejme si otázky a hry.
Např:
Najdi ve svém okolí alespoň 3 vyjmenovaná slova (např. bylina, kobyla, hmyz, lýtko, pytel, pyl, kopyto..).
Poskládej z kamínků svoje jméno.
Pojmenuj nejbližší rostlinu a vytleskej její název po slabikách.
Vymysli co nejvíce slov začínajících na první hlásku tvého jména.
Spočítej na parkovišti auta jednotlivých barev a porovnej jejich počty. Vymysli příklady, jejichž výsledek je 32.
V autě si můžeme společně procvičovat příklady. Děti mají rády, když se role otočí a mohou nás na něčem nachytat. To mám ráda i ve škole nebo při reedukacích. Děti se snaží vymýšlet takové příklady, které my dospělí nespočítáme a mají z toho legraci. Když jim pak ještě prozradíme nějaké tajemství, které se zatím neučily a čeká je až v dalším ročníku (např. jak lehce násobit deseti, stem a tisícem), hned je bude matematika bavit o něco víc.
A co s předškoláčky?
Správná otázka. Tím, že bylo dítě přijato do prvního ročníku, nám příprava nekončí. Aby byl jeho nástup do školy opravdu pohodový a plynulý, trénujme s ním potřebné dovednosti neustále. Samozřejmě také hravě a zábavně.
Předškoláčci, které mám v péči, ke mně jednou týdně dochází i o prázdninách. Hrajeme si s písmenky, knížkami, povídáme si příběhy, popisujeme obrázky, domýšlíme konce pohádek, trénujeme výslovnost, vytleskáváme slova, trénujeme grafomotoriku, vymýšlíme slova na různé počáteční hlásky, hrajeme logopedické deskovky, porovnáváme velikost a množství různých předmětů, hrajeme hry trénující paměť a logické myšlení a hodně, hodně, se spolu smějeme. Občas se nám totiž podaří vymyslet nesmyslné slovo, legrační příběh nebo dělat takové legrácky, které nás prostě baví.
Dokonce jeden dědeček, který pro svého vnoučka na lekci přišel, říkal, že nevěděl, jestli má zaklepat a vzít ho domů, protože přes dveře až na chodbu slyšel, jak jsme se hezky rozjeli. A o tom to celé je.
Udělat dětem zábavu z úplně obyčejných věcí a v úplně obyčejných situacích. Takovou, při které si ani nevšimnou, že si zopakovaly nějaké učivo.