Andrea Chludilová

Jak na čtení u dětí, kterým se pletou písmenka

Záměrně píšu „ u dětí, kterým se pletou písmenka.“ Slovo dyslexie či dyslektik totiž u některých vyvolává pocit nemoci, poruch a něčeho neznámého, čeho se mohou bát.

Znám příběhy mnohých dětí, které už vlastně dávno dětmi nejsou. Na vysoké škole jsem dokonce dělala dosti rozsáhlý výzkum čtení u dětí s diagnostikovanou dyslexií. Díky němu jsem opravdu do hloubky pochopila rozsah potíží, které dětem pletoucí se písmenka způsobují.

Viděla jsem jejich reakce při čtení textů, jejich nechuť číst a sledovala jejich pocity, které díky svým potížím prožívaly.

Styděly se. Připadaly si hloupé. Vyhýbaly se čtení. A tím vším přicházely o krásu příběhů, o sílu fantazie a o představy, jakou postavou z pohádky se právě mohou stát.

A co víc? Některé děti zažívaly doma i ve škole posměch a divné poznámky.

 

Však si sami vyzkoušejte přečíst hlasitě tento text:

Majo dadička mi ne costu upakla maje odlíbené tvarehové duchty, na která so k ní vžbycky telik těším.

Rozumíte mu dobře?

Takto nějak může vidět a číst dítě s dyslektickými obtížemi následující text:

Moje babička mi na cestu upekla moje oblíbené tvarohové buchty, na které se k ní vždycky tolik těším.

Jedná se zde o záměnu písmenek b-d-p a a-e-o.

Začínáte rozumět tomu, jak to s dyslektiky je? Chápete, že nejsou hloupí, ale mají specifickou poruchu týkající se čtení?

Co s tím? Jak takovému dítěti pomoci?

Ve své speciálně pedagogické praxi pravidelně pracuji s několika dětmi, které mají ve čtení potíže. Tyto potíže mohou být různého charakteru. Vždy je proto potřeba zaměřit se přesně na to, v čem dané dítě chybuje a s tím dále pracovat.

Já jsem zvyklá pro každé dítě připravovat materiály zaměřené přesně na jeho specifické potřeby. Pro nácvik čtení především (ale nejen) u dětí s potížemi se záměnou písmenek b-d-p jsem vytvořila soubor s názvem Táďovo čtenářské dobrodružství aneb Ať se nám písmenka nepletou, který je určený k procvičování zrakového vnímání, orientace v textu, nácviku čtení písmen, slabik i slov a hravých barevných pracovních listů, pomocí kterých děti na čtení jako takové nezanevřou. Naopak je ke čtení přitáhnou a děti uvidí, že i přes svoje potíže se mohou čtením bavit.

Jednotlivá písmenka b-d-p jsem barevně odlišila, aby si je děti při práci se souborem lépe zapamatovaly a jednodušeji se jim četla.

Co a jak s dětmi tedy procvičovat, aby se jejich potíže alespoň zmírnily? Jednoznačně dbejte na zrakové vnímání a dělejte různá cvičení na podporu zraku, dále také cvičení k pravolevé orientaci  a k orientaci obecně.

Několik tipů k procvičování zrakového vnímání máte zde:

 

Podobných cvičení můžete vytvořit spoustu. Dodržujte u nich ale hravost a rozmanitost, aby děti bavily. Pochvalte děti za úspěch a radujte se s nimi.

Pokud si chcete práci o něco usnadnit, mrkněte na Táďovo čtenářské dobrodružství aneb Ať se nám písmenka nepletou, třeba je určeno právě vám.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *