Co tedy může být důvodem k domácímu vzdělávání a jak to rodičům a dětem usnadní situaci? Usnadní? Ano, jednoznačně to každý dělá proto, aby si usnadnil/přizpůsobil situaci svému životnímu stylu.
Co je prvním důvodem k tomuto kroku?
Žádné domácí úkoly
Spousta rodičů se mnou hovoří právě o tom, že sedí s dětmi denně tři hodiny u domácích úkolů. TŘI hodiny! A je to i moje vlastní zkušenost, kterou nikdy nikomu nepřeji zažít. Trpěl můj syn, trpěla jsem já a celé to vyústilo k přestupu na jinou školu. Tedy byl to jeden z důvodů.
Doma by se ale přece mělo procvičovat učivo (možná namítnete). Jasně, mělo. Ale copak to jede jiným způsobem? Zábavně. Musíme s dětmi skutečně vyplňovat ta nekonečná lejstra, ze kterých nás akorát bolí hlava a která jsou stejně jen na založení mezi ostatní papíry?
Není lepší si třeba hrát s barevnými vršky od PETek, přičemž dítě krásně pochopí množství, porovnávání, spojí si číslo s množstvím a samo začne tvořit příklady?
Není lepší si v domě nalepit lístečky s vyjmenovanými slovy, nechat je dítě hledat a seřazovat? Takových činností jde ke každému tématu vymyslet velká spousta, o některých z nich píšu například TADY.
Možnost mluvit a ptát se
Tento bod může někomu připadat úsměvný, ale zkuste se nad ním zamyslet. Mohou vaše děti ve škole mluvit? Mohou se ptát, aniž by byly okřikovány? To přece v běžné třídě s třiceti žáky nejde (namítnete). Samozřejmě že nejde.
V našem školském systému bohužel přecpané třídy jsou. Je to z finančních důvodů, mnohdy z existenčních důvodů. Je to velký nedostatek našeho školství a odnáší to naše děti.
Často slyším od rodičů také věty o tom, že jejich dítě stále dokola nosilo poznámky a někdy i horší kázeňské postihy za to, že mluvilo. Ptalo se. Vyrušovalo. Bylo prostě zvídavé.
A není podle vás zvídavost spíš dobrá vlastnost? Je skutečně na obtíž? A jak myslíte, že to funguje ve skupince pěti nebo osmi dětí? Děti si povídají celý den. Se spolužáky i učitelem/průvodcem/garantem.
Možnost rodičů v klidu pracovat
V komunitní skupině nikdo nezkoumá omluvenky a nelpí na nich, pokud dítě nepřijde do školy. Stačí tam pouze zpráva od rodiče, že se dítě v určité dny nedostaví. Nikdo vás nebude kvůli omluvenkám nahánět.
O děti je postaráno od rána do odpoledne, včetně zájmové činnosti. Pokud máte vzdělavatele, kterému skutečně důvěřujete, máte vyhráno, protože se v práci nemusíte stresovat, co se ve škole zase děje.
Poznámky typu „zapomněl úkol,“ „zapomněl sešit,“, „vyrušoval,“ „v hodině si hrál“ apod. v komunitní skupině řešit nemusíte. Dotazy jsou vítány, hraní také. Povídání s kamarády je skvělé, utužuje vztahy a socializuje dítě. O tom, jak pozitivně i negativně na tom rodič či zaměstnanec může být, si můžete přečíst TADY.
Exkurze, pobyt venku, čerstvý vzduch
Dalším důvodem pro volbu komunitní skupiny jsou jednoznačně venkovní aktivity a praktická výuka. Na to bohužel v běžných školách také nezbývá čas.
Málokterá škola je s dětmi venku tak často, jak je potřeba. Děti mají dýchat, denně se proběhnout, sportovat, hrát si. Mají být v přírodě, na hřišti, na louce. Mají se učit prakticky, jít se podívat do firem, institucí, středních škol, do výroby. Mají jít na statek, do laboratoře, na zámek, do hvězdárny. Mají venku malovat, počítat, číst. Děti prostě nemají být zavřené ve třídě a dívat se na slepici a kozu jen v knížce. Těžko si představí, co je to 3D tisk, když jim to budete jen vysvětlovat, ale neuvidí ho na vlastní oči. Těžko se dozví, co se dělá na úřadech, když se tam nepůjdou podívat.
Tak co? Jaké vzdělávání chcete pro svoje děti vy? Jaké přístupy a pedagogy pro ně chcete? A co si přejete pro sebe? Jsme tu pro vás!