Zase jsme seděli tři hodiny u domácí úlohy. Každý den máme za úkol tři pracovní listy. Denně musíme hlasitě číst třičtvrtě hodiny.
Takové a podobné věty mi říkají maminky dětí, které se se mnou občas setkají. Chodí s bezradnou tváří, otazníky v očích i v hlavě a nevědí si se situací rady.
Chtějí, aby jejich děti měly ve škole všechno v pořádku a cítily se tam dobře. Zároveň ale chtějí, aby si jejich děti odpočinuly, aby měly čas na hraní a aby odpoledne mohly být dětmi a ne výrobnou nesmyslných lejster.
Milé kolegyně pedagožky, opravdu to jinak nejde? Opravdu to musíme dětem takto osolit? Opravdu je musíme tak demotivovat, aby měly ze školy hrůzu?
Jde to dělat i jinak. A já jsem zažila několik úžasných kolegyň, které to dělají skvěle!
Správná paní učitelka děti:
- motivuje
- chválí
- povzbuzuje
- zná. Pozná, co už dítě umí a čemu rozumí. Pozná, v čem mu pomoci a ví jak.
A co nedělá?
- nedělá mezi dětmi rozdíly
- nevybíjí si na nich zlost
- nezahlcuje je zbytečnými kvanty úkolů
- nedělá jakékoli ponižující poznámky
A co rodiče? Jak mohou pomoci?
- rodiče by své dítě měli podporovat, i když nenosí samé jedničky
- rodiče mají své dítě chválit za úspěchy
- rodiče mají chápat neúspěchy, budují si tím důvěru
- rodiče mají držet slovo
- rodiče mají s dětmi procvičovat hravou formou. Jak?
Například takto:
Matematika
- Příklady je možné ústně procvičovat při jízdě v autě, při vaření a jiných činnostech. Malá vychytávka: dejte občas dítěti těžší příklad nebo mu prozraďte něco, co se bude učit až později. Bude cítit důležitost. Například: u dítěte, které ještě nenásobí, mu tajně prozradím – víš, že když jakékoli číslo násobíš nulou, výsledek je vždycky nula? A ukažte mu proč.
- Napište občas pár příkladů nebo hádanek na malé papírky a nalepte je kamkoli v domě. Dítě bude hledat a zároveň procvičovat. Bude ho to bavit.
- Skládejte ze špejlí a dalších věcí geometrické tvary, děti se přestanou geometrie bát.
Český jazyk
- Kartičkujte. Vytvořte si doma kartičky ke všem možným aktivitám a procvičujte přiřazováním. Například protiklady, vyjmenovaná a příbuzná slova, slova nadřazená, podřazená a souřadná….
- Nastříhejte krátký text na věty nebo kratší úryvky, schovejte je nebo nalepte doma a ať je dítě hledá, nahlas přečte a poskládá ve správném pořadí.
- Dejte dítěti jakýkoli zajímavý obrázek a ať vymyslí krátký legrační příběh. Pobaví se celá rodina.
- Hrejte si s vyjmenovanými slovy. Vymýšlejte s nimi legrační věty, napište slova na kartičky a poznávejte, která jsou napsaná správně a která chybně.
Čtení
Dítě bude číst to, co ho baví. Dopřejte mu to.
Nenuťte ho číst to, co se mu nelíbí. Ať si knížku vybere. Nabídněte mu hezké knížky s lákavými obrázky.
Že chce číst jen komiksy? A komu to vadí? Ať je čte.
Že čte encyklopedie, kde jsou krátké texty? Když z nich má radost, ať je čte.
Ať čte cokoli, ale pravidelně. Klidně deset minut denně. Vyzkoušejte si sami, kolik textu přečtete za 10 minut a už vás možná přejde chuť nutit děti, aby četly hodinu.
Psaní
K rozvoji fantazie i procvičování psaní jsem ráda používala deníky, kam děti ve volných chvílích psaly své vymyšlené příběhy. Obzvláště jedna třída na to byla skvělá. Děti začaly v první třídě, v druhé automaticky pokračovaly a pokud vím, tak teď, kdy jsou na druhém stupni, píší vlastní knížky.
Co je ale důležité? Nehledejte v nich pravopisné chyby a nenuťte děti psát psacím písmem. Nechte je psát tak, jak jim to jde nejlépe. A také jejich příběhy se zájmem čtěte! Ukažte jim svůj zájem, tisíckrát se vám to vrátí.
Pingback: 4 důvody pro komunitní školu - Andrea Chludilová