Andrea Chludilová

Jak na vzdělávání dětí doma i ve škole, aby opravdu fungovalo

Zase jsme seděli tři hodiny u domácí úlohy. Každý den máme za úkol tři pracovní listy. Denně musíme hlasitě číst třičtvrtě hodiny.

Takové a podobné věty mi říkají maminky dětí, které se se mnou občas setkají. Chodí s bezradnou tváří, otazníky v očích i v hlavě a nevědí si se situací rady.

Chtějí, aby jejich děti měly ve škole všechno v pořádku a cítily se tam dobře. Zároveň ale chtějí, aby si jejich děti odpočinuly, aby měly čas na hraní a aby odpoledne mohly být dětmi a ne výrobnou nesmyslných lejster.

Milé kolegyně pedagožky, opravdu to jinak nejde? Opravdu to musíme dětem takto osolit? Opravdu je musíme tak demotivovat, aby měly ze školy hrůzu?

Jde to dělat i jinak. A já jsem zažila několik úžasných kolegyň, které to dělají skvěle!

Správná paní učitelka děti:

  • motivuje
  • chválí
  • povzbuzuje
  • zná. Pozná, co už dítě umí a čemu rozumí. Pozná, v čem mu pomoci a ví jak.

A co nedělá?

  • nedělá mezi dětmi rozdíly
  • nevybíjí si na nich zlost
  • nezahlcuje je zbytečnými kvanty úkolů
  • nedělá jakékoli ponižující poznámky

A co rodiče? Jak mohou pomoci?

  • rodiče by své dítě měli podporovat, i když nenosí samé jedničky
  • rodiče mají své dítě chválit za úspěchy
  • rodiče mají chápat neúspěchy, budují si tím důvěru
  • rodiče mají držet slovo
  • rodiče mají s dětmi procvičovat hravou formou. Jak?

Například takto:

Matematika
  1. Příklady je možné ústně procvičovat při jízdě v autě, při vaření a jiných činnostech. Malá vychytávka: dejte občas dítěti těžší příklad nebo mu prozraďte něco, co se bude učit až později. Bude cítit důležitost. Například: u dítěte, které ještě nenásobí, mu tajně prozradím – víš, že když jakékoli číslo násobíš nulou, výsledek je vždycky nula? A ukažte mu proč.
  2. Napište občas pár příkladů nebo hádanek na malé papírky a nalepte je kamkoli v domě. Dítě bude hledat a zároveň procvičovat. Bude ho to bavit.
  3. Skládejte ze špejlí a dalších věcí geometrické tvary, děti se přestanou geometrie bát.
Český jazyk
  1. Kartičkujte. Vytvořte si doma kartičky ke všem možným aktivitám a procvičujte přiřazováním. Například protiklady, vyjmenovaná a příbuzná slova, slova nadřazená, podřazená a souřadná….
  2. Nastříhejte krátký text na věty nebo kratší úryvky, schovejte je nebo nalepte doma a ať je dítě hledá, nahlas přečte a poskládá ve správném pořadí.
  3. Dejte dítěti jakýkoli zajímavý obrázek a ať vymyslí krátký legrační příběh. Pobaví se celá rodina.
  4. Hrejte si s vyjmenovanými slovy. Vymýšlejte s nimi legrační věty, napište slova na kartičky a poznávejte, která jsou napsaná správně a která chybně.
Čtení

Dítě bude číst to, co ho baví. Dopřejte mu to.

Nenuťte ho číst to, co se mu nelíbí. Ať si knížku vybere. Nabídněte mu hezké knížky s lákavými obrázky.

Že chce číst jen komiksy? A komu to vadí? Ať je čte.

Že čte encyklopedie, kde jsou krátké texty? Když z nich má radost, ať je čte.

Ať čte cokoli, ale pravidelně. Klidně deset minut denně. Vyzkoušejte si sami, kolik textu přečtete za 10 minut a už vás možná přejde chuť nutit děti, aby četly hodinu.

Psaní

K rozvoji fantazie i procvičování psaní jsem ráda používala deníky, kam děti ve volných chvílích psaly své vymyšlené příběhy. Obzvláště jedna třída na to byla skvělá. Děti začaly v první třídě, v druhé automaticky pokračovaly a pokud vím, tak teď, kdy jsou na druhém stupni, píší vlastní knížky.

Co je ale důležité? Nehledejte v nich pravopisné chyby a nenuťte děti psát psacím písmem. Nechte je psát tak, jak jim to jde nejlépe. A také jejich příběhy se zájmem čtěte! Ukažte jim svůj zájem, tisíckrát se vám to vrátí.

1 názor na “Jak na vzdělávání dětí doma i ve škole, aby opravdu fungovalo”

  1. Pingback: 4 důvody pro komunitní školu - Andrea Chludilová

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *